niedziela, 30 kwietnia 2017

"Podstawy ogrodnictwa"

Wybór i opracowanie: Barbara Haynes, Richard Bird
Tytuł: "Podstawy ogrodnictwa"
Przełożył: Zbigniew A. Królicki
Wydawnictwo: Zysk i S-ka Wydawnictwo
Miejsce i rok wydania: Poznań 2003
Liczba stron: 288


Tę książkę kupiłam dwukrotnie i dwukrotnie na prezent. Teraz trafiła do mnie, wypożyczona od Mamy.
Zasadzone w ogrodzie lilaki, jaśminowce, budleje, palibiny, krzewuszki wymagają przycinania a w tej książce jest świetnie opracowany rozdział dotyczący pielęgnacji krzewów. Samo cięcie róż podzielone jest na 10 podrozdziałów: róże herbatnie i długowieczne, floribunda, miniaturowe, do patia i karłowe floribunda, róże krzaczaste podzielone na 3 grupy, a pnące wiotko- i sztywnopędowe na 4 grupy z podanymi nazwami przykładowych odmian. Jak ciąć powojniki, glicynie, porzeczkę czarną, klon japoński, hortensje bukietowe, krzewy wiecznie zielone, lawendę i wrzosy. Wszystko opisane szczegółowo co, jak, w którym roku przyciąć i z obrazkami poglądowymi.

Ten rozdział interesuje mnie teraz najbardziej. Resztę albumu przeglądam sobie systematycznie i znajduję różne ciekawostki.
14 lat temu pewne rzeczy, które są tu opisane nie były jeszcze powszechnie znane. Oto rysunek przedstawiający usuwanie chwastów za pomocą herbicydu w sztyfcie.

A w rozdziale o samodzielnym układaniu ścieżek z płyt i kamieni natrafiłam na taki oto kwiatek: 
Betonowe bloczki - często zwane "polską kostką" - są układane na sucho, bez zaprawy, na warstwach piasku i tłucznia.
...
w książce rekomendowanej przez brytyjskie Królewskie Towarzystwo Ogrodnicze.

A tu dowód na to jak bardzo, na przestrzeni lat od wydania książki, zmieniły się rośliny uprawiane w ogrodach:

Podpis do prawego górnego zdjęcia głosi: "Rzadka, lecz piękna borówka amerykańska jest bujnie rosnącą rośliną wymagającą dużo przestrzeni"

Dla zainteresowanych zawartością, co  jeszcze w niej można znaleźć: uprawa roślin w pojemnikach, choroby roślin, podstawowe prace w ogrodzie - jak fachowo kopać grządki ( :-) ), czym ściółkować, jak rozmnażać rośliny przez sadzonki, podział kłączy i cebulek, rośliny nadające się na żywopłoty, zakładanie ogródków wodnych i skalnych.


O książce piszę przy okazji wyzwań czytelniczych:
- "Gra w kolory III (2017)" na blogu "Moje czytanie" Magdalenardo,

- "W 200 książek dookoła świata - 2017".

2 komentarze:

  1. Coś dla mnie!
    U mnie teraz ogrodnictwo jest na topie.
    Godzinami oglądam programy telewizyjne "Maja w ogrodzie" (tu ukłony w stronę dekodera z nagrywarką). Marzy mi się ogródek działkowy choć pewni nie wiedziałabym nawet od czego zacząć.

    Książkę wypatrzyłam na allegro za 47 zł - drogo jak na 2003 rok wydania, ale chyba ma wszystkie podstawowe informacje na temat tworzenia ogrodu, prawda?

    P.S. Chyba chciałaś wstawić jakieś zdjęcie z wnętrza książki...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Madziu, tak, tak droga była już wtedy kiedy ją kupowałam w dyskoncie książkowym. Zgadza się, to jest kompendium wiedzy, wszystkie podstawowe informacje tam znajdziesz.
      Nie chciałam wstawiać już żadnego zdjecia więcej, ale skoro zapytałaś, to przypomniał mi się jeszcze jeden frangment i wklejam ilustrację.
      :-)

      Usuń

Bardzo lubię czytać komentarze, za każdym razem aż drżę z emocji: a nuż coś nowego się pojawi...

(Aczkolwkiek chamstwa nie zniese ;))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...