czwartek, 31 marca 2016

Kornel Makuszyński Marian Walentynowicz "120 przygód koziołka Matołka"

Autor: Kornel Makuszyński
Tytuł: "120 przygód koziołka Matołka. Księga 1"
Ilustracje: Marian Walentynowicz
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza G&P
Miejsce i rok wydania: Poznań 2010
Liczba stron: 24
Wiek dziecka: od 6 do 12 lat

Lektura szkolna dla uczniów I klasy szkoły podstawowej



Otóż i doczekałam się, że Mały O. dorósł do zapoznania się z przygodami koziołka Matołka. Czy wpływ na to miało obejrzenie w którejś z mniej komercyjnych stacji dzięcięcych animowanej wersji bajki, tego nie wiem. Bardzo pragnął poznać losy koziołka: jak to się stało, że to właśnie Matołek wyruszył na poszukiwanie Pacanowa, dlaczego tak daleko podróżował skoro to, czego szukał "było bardzo blisko".
Zwrócił uwagę na zupełnie inne elementy tej opowieści niż jego starszy brat. Większy K., który poznał Matołka bodajże dwa lata wcześniej, był przerażony fragmentem kiedy koziołkowi ścięto głowę. Młodszy, słuchając bajki, jakby nawet nie zauważył tego drastycznego epizodu. Dużo bardziej interesowało go samo podróżowanie.

Zapragnęłam, by moi synowie poznali "120 przygód koziołka Matołka" i pozostałe części tej historii, bo uważam, że to kultowa pozycja w naszej literaturze. Jeszcze pamiętam moje emocje i fascynację w kontakcie z dziełem duetu Makuszyński-Walentynowicz. Większy format, dużo mniej barwne ilustracje, szorstki papier, ale wypożyczałam kolejne księgi z biblioteki z wypiekami na twarzy i niosłam do domu z nabożnością. :-)
Dla dorastających chłopaków, szczególnie dla starszego, który zdążył już wchłonąć kolejnego Jędrka, koziołek Matołek to prekursor komiksu. Ale dalej chętnie chciał słuchać jak "koziołek mądra głowa, błąka się po całym świecie, aby dojść do Pacanowa". Przed nim jeszcze fascynacja "prawdziwymi" komiksami.


Wpis bierze udział w wyzwaniach:

- "Gra w kolory II" na blogu "Moje czytanie" Magdalenardo,

- "Dziecinnie..." na blogu "Czytelnia" Basi Pelc,


- "W 200 książek dookoła świata"




Koziołek Matołek, ten to dopiero napodróżował się po świecie... A my dokąd teraz trafimy?


2 komentarze:

  1. Uwielbiam ich duet. Stworzyli genialne serie dla dzieci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się Basiu. Przy okazji koziołka wspomniałam chłopakom o przygodach małpki Fiki-Miki. Muszę jej poszukać w bibliotece.

      Usuń

Bardzo lubię czytać komentarze, za każdym razem aż drżę z emocji: a nuż coś nowego się pojawi...

(Aczkolwkiek chamstwa nie zniese ;))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...